Isnin, 1 Disember 2014

Hikayat Raja Pasai





Contoh muka depan Hikayat Raja Pasai

Hikayat Raja Pasai terdiri daripada tiga peringkat penceritaan. Peringkat permulaan terdiri daripada kisah yang berkaitan dengan Raja Ahmad dan Raja Mohamad, Puteri Buluh Betung dan Merah Gajah, Merah Silu dan Merah Hasum, pembukaan Samudera, wasiat Nabi Muhammad, pengalaman Merah Silu melalui mimpi, pelaksanaan wasiat Nabi Muhammad, perkahwinan Malik al-Saleh (Merah Silu) dengan anak gundik Raja Perlak dan pembukaan Pasai. 


Peringkat perkembangan bermula dengan wasiat Malik al-Saleh kepada Said Semanyam dan Said Ali serta kepada kedua-dua cucunya, Sultan Malik al-Mansur dan Sultan Malik al-Mahmud. Peristiwa seterusnya ialah konflik antara Sultan Malik al-Mahmud dengan Sultan Malik al-Mansur, wasiat Malik al-Mahmud kepada Sultan Ahmad, kisah Sultan Ahmad yang ingin mengahwini anaknya sendiri dan kisah kepahlawanan dan kematian Tun Beraim Bapa. 


Peringkat peleraian pula terdiri daripada kisah Puteri Gemerencang, pembunuhan Tun Abdul Jalil, penyesalan Sultan Ahmad, serangan Majapahit hingga Pasai jatuh dan kekalahan Majapahit di Pulau Perca.


Rujukan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan