Makna Luaran dan Dalaman
Sesebuah karya lazimnya mempunyai konsep keindahan dari aspek makna luaran dan juga makna dalaman seperti berikut:
- Makna Luaran
Menurut V. I. Braginsky (1994), keindahan luaran merupakan keindahan yang dicerap melalui pancaindera. Justeru, keindahan itulah yang mesti disampaikan kepada pembaca oleh karya sastera zaman klasik dengan cara-cara tersendiri, iaitu melalui keindahan luaran sebagai bentuk, isyarat dan petunjuk.
- Makna Dalaman
Menurut V. I. Braginsky (1994), keindahan dalaman merupakan keindahan yang tersirat, iaitu tidak dinyatakan dan tidak dapat dirasakan tetapi yang dicerap akal. Keindahan dalaman itu memberi landasan pada keindahan didaktik.
Kaitan dan Perbezaan antara Makna Luaran dan Makna Dalaman
Dalam bidang sastera, keindahan dan estetik dapat dikesan melalui keseimbangan bentuk luaran dan dalaman. Isinya juga mengalami transformasi ke arah pembaharuan nilai. Keindahannya, seimbang dalam nada, diksi, rima, ritma, matra suku kata, asonansi, simile, merupakan elemen-elemen penting, khususnya dalam karya sastera puisi iaitu sajak. Selain itu, ada nilai falsafah yang sederhana, kekuatan idea dan pemikiran serta kekuatan penguasaan bahasanya membawa dan memilih gaya baharu. Antaranya penyair Usman Awang (Pak Utih, Bunga Popi, Penjual Pisang di Kaki Lima, Balada Terbunuhnya Beringin Tua dan Pantun Moden), A.Latiff Mohidin (Rawa-Rawa dan Mangkuk Sejarah Mangkuk Berdarah). T. Alias Taib (Tukang Gunting dan Pasar Pengalaman) dan beberapa sajak penulis lain yang tidak dapat disebutkan di sini.
Konsep makna luaran dan makna dalaman telah dipaparkan dengan terperinci oleh para pengikut aliran sufi Wahdat al-Wujud, terutamanya oleh Abd al-Karim al-Jili yang memandang keindahan dalaman sebagai keindahan Ilahi dan keindahan luaran sebagai keindahan alam fizikal. Konsep berkenaan tidak asing pula bagi para pengarang Melayu yang sering menamakan makna dalaman dengan kata yang elok dan makna luaran sebagai indah. Makna luaran dan makna dalaman terpapar kepada pembaca melalui teks karya sastera, iaitu melalui teks yang mengikut hukum estetik dan yang diresapi oleh keindahan.
Ajaran tentang dua jenis atau lebih tepat dua aspek makna juga menampung pengertian ‘faedah’ atau ‘manfaat’ sesebuah karya sastera. ‘Faedah’ tersebut lahir daripada lubuk karya sastera daripada susunannya yang diatur secara khusus, daripada pemakaian imejnya yang istimewa, serta daripada gaya bahasa yang berlainan daripada gaya bahasa sehari-hari. Maka, faedah itu ternyata sama sahaja dengan keindahan dalaman atau keindahan didaktik, manakala mencerap keindahan luaran dengan deria lihat atau deria dengar manusia hanya dapat menghiburkan duka dan lara.
Keindahan dipandang oleh para sasterwan Melayu pada Abad Pertengahan sebagai faedah yang paling rendah. Walau bagaimanapun, makna luaran juga dapat lahir hanya dalam struktur teks yang teratur. Bukanlah sesuatu kebetulan dalam cerita-cerita panji, sasterawan Melayu yang menyatakan bahawa hanya dengan bantuan karya sastera mereka, pembaca dapat melepaskan diri daripada duka yang merundung mereka. Dengan meluahkan perasaan secara sembarangan, nescaya mereka tidak akan terhibur (V. I. Braginsky, 1994:8). Untuk membezakan dua jenis makna luaran dan makna dalaman, Imam Ghazali menulis:
“Ketahui olehmu bahawa orang yang terkongkong oleh imaginasi dan pancaindera barangkali menganggap keindahan dan kemanisan ialah tidak lain daripada harmoni rupa dan kebagusan warna… memang, keindahan yang disangka manusia sebagai sesuatu yang menarik pandangan dan paling sering manusia melihat kecantikan manusia lain. Oleh itu, dia mungkin berfikir, mustahil membayangkan keindahan sesuatu yang tidak dilihat mata, yang tidak terjangkau imaginasi, yang tidak mempunyai rupa dan warna… ini jelas satu kesesatan. Keindahan tidak terbatas dalam rangka benda-benda yang dapat dilihat dan tidak pula merupakan sekadar keselarasan bentuk dan rupa yang penuh harmoni ataupun kesepadanan putih kulit dan merah pipi. Ketahui olehmu bahawa sesuatu yang tidak dirasakan oleh pancaindera boleh juga dikira indah dan baik. Ketika orang berbicara tentang akhlak mulia maksudnya adalah pengetahuan, kecerdikan, budi bahasa, keberanian, iman kukuh, kemurahan hati dan lain-lain sifat baik. Banyak daripada sifat-sifat tersebut dihayati bukannya dengan pancaindera, tetapi dengan sinar akal. Meskipun sesebuah imej maujud atau mujarad imej itu sama dihiasi keindahan dan daya memikat hati, tetapi imej yang dapat dilihat (maujud) terdedah kepada penglihatan, manakala imej dalaman (mujarad) dicerap dengan akal. Yang tidak memilih akal itu tidak sedar akan imej mujarad, tidak senang kerananya, tidak mencintainya dan tidak pula cenderung kepadanya, sedangkan yang memiliki akal yang lebih kuat daripada pancaindera lebih mencintai mujarad daripada maujud. Alangkah besar bezanya antara orang yang kagum kepada ukiran di dinding kerana keindahan rupa luarannya dan orang yang kagum kepada seorang nabi kerana keindahan rohaninya”.
Makna Luaran dan Makna Dalaman dalam Karya Kesusasteraan
Golongan karangan yang termasuk dalam sfera keindahan (luaran) merupakan peringkat pertama (paling rendah) dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik. Golongan berkenaan merangkumi karya-karya yang bertujuan menanam harmoni dalam hati manusia dan dengan demikian mencipta syarat bagi mendidik budi bahasa pembaca. Karya-karya tersebut merupakan sejenis continuum. Hal ini disebabkan antara karya-karya itu, terdapat karangan bertulis yang sekali gus wujud dalam bentuk lisan (kalau dibacakan serta karya-karya teatrikal (untuk dipentaskan sebagai lakon wayang). Golongan berkenaan menampung hikayat yangmengakar dalam epos Sanskrit dan purana. Hikayat tersebut sampai ke dunia Melayu menerusi perantaraan Jawa (Hikayat Seri Rama, Hikayat Pendawa Jaya, Hikayat Sang Boma dan lain-lain). Cerita-cerita panji yang berasal daripada kesusasteraan Jawa mesti juga digolong dalam kumpulan karya peringkat pertama.
Sfera faedah (keindahan dalaman) yang merupakan peringkat kedua tertinggi dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik terdiri daripada dua kumpulan genre pelbagai ‘cermin’ dan pelbagai ‘sejarah’. Menurut tradisi Islam, manusia ialah makhluk berakal sejak kelahirannya. Tetapi akalnya itu masih dalam potensi sahaja. Akal bagaikan lilin yang belum diberi rua. Pengetahuan yang meninggalkan bekas-bekasnya pada ‘lilin’ itu boleh membentuk manusia dalam dua cara. Manusia boleh dididik dan didewasakan sebagai makhluk sosial dengan perasaan dan fikiran halus, iaitu sebagai makhluk beradab atau sebagai peribadi yang dahagakan pengetahuan sistematik tentang pelbagai bidang alam semesta seperti ilmu ketuhanan.
Manusia yang beradab itu dididik oleh karangan yang merupakan cermin didaktik. Dalam kesusasteraan Melayu klasik, karangan yang merangkumi cermin-cermin itu sendiri merupakan sejenis buku pelajaran etika, kebijaksanaan hidup serta pengurusan negara (Taj as-Salatin, Bustan as-Salatin, nasihat-nasihat ringkas buat raja-raja yang biasanya ditulis dalam bentuk prosa dan kadang-kadang puisi). Di samping itu, genre cermin juga meliputi hikayat-hikayat berbingkai (Kalilah dan Daminah, Hikayat Bakhtiar dan Hikayat Bayan Budiman), antologi besar dan kecil yang bersifat didaktik serta syair-syair yang membincangkan soal etika, kadangkala dalam bentuk alegori.
Dalam sistem kesusasteraan Melayu klasik, sfera fungsional yang menduduki peringkat ketiga (yang tertinggi) bermatlamat untuk menyempurnakan rohani pembaca. Sfera penyempurnan rohani ini terdiri daripada karya agama dan tasawuf yang sering berhubung dengan konsep keindahan dalaman atau makna dalaman. Berlainan daripada karangan sfera keindahan luaran dan sfera faedah, karya-karya itu menunaikan tugasnya secara tidak langsung. Hanya rahmat Allah yang dilimpah kepada mereka yang dipilih-Nya dapat membuka hati nurani manusia dan menjadikan hati mampu memandang atau bermeditasi (memusyahada) haq terala. Dalam pada itu, hati nurani mesti sentiasa bersedia menerima kurnia itu. Oleh itu, kesusasteraan agama dan tasawuf mengukuhkan imam sambil menjelaskan kepadanya hukum syariat, usuluddin dan metafizika Islam, menggambarkan tahap-tahap pengenalan diri, memberi amaran tentang cara mengatasi bahaya tersebut.
Makna Luaran dan Dalaman dalam Hikayat Sejarah Melayu
Antara yang dapat dikesan ialah:
“Maka ada seorang raja terlalu amat besar kerajaannya, setengah negeri Hindi dalam tangannya, Raja Kida Hindi namanya.”
(Sejarah Melayu, 1998: 67)
Dalam ayat di atas, kita dapat lihat secara luaran bahawa pengarang menceritakan mengenai adanya seorang raja yang mempunyai sebuah kerajaan yang amat besar dan setengah daripada negeri Hindi berada di dalam tangannya. Beliau bernama Raja Kida Hindi. Namun demikian, secara dalamannya, pengarang ingin menyampaikan kepada pembaca bahawa Raja Kida Hindi mempunyai sebuah kerajaan yang amat besar dan luas. Separuh daripada negeri Hindi adalah berada di bawah kekuasaan dan taklukannya. Jadi, jelaslah di sini bahawa secara tersirat atau dalamannya, pengarang menggambarkan bahawa kekuasaan Raja Kida Hindi adalah kuat dan kerajaan Hindi diibaratkan berada dalam genggaman tangannya.
Kita dapat melihat kebenaran hakiki dari aspek sfera fungsional apabila teks ini kita kaji melalui logik cerminan dan sejarah tamadun sesebuah masyarakat manusia. Melalui teks di atas, secara fungsionalnya masyarakat memerlukan pemerintah untuk mentadbir dan memerintah sesebuah kerajaan. Penguasaan seseorang pemerintah lazimnya bergantung kepada kecerdikan akalnya dan sokongan yang diberikan oleh rakyatnya. Sokongan daripada rakyat akan menyebabkan seseorang pemerintah itu menjadi semakin kuat. Lumrah kehidupan dalam sekelompok manusia memerlukan seseorang ketua atau pemimpin. Begitu juga sebaliknya, pemimpin memerlukan sokongan daripada orang bawahannya. Hal ini demikian dapat diibaratkan seperti perjalanan sebuah kapal di lautan yang memerlukan seorang nakhoda untuk mengemudi kapal tersebut supaya tidak tenggelam dan tersalah haluannya. Sesungguhnya, dalam perkara kecil sekalipun Islam ada menyuruh kita untuk memilih pemimpin. Rasulullah S.A.W ada bersabda:
“Apabila kamu keluar bermusafir tiga orang hendaklah kamu memilih seorang untuk menjadi ketua.”
(Hadis riwayat Abu Daud)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan